Bizar! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marijn en Zwanita - WaarBenJij.nu Bizar! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marijn en Zwanita - WaarBenJij.nu

Bizar!

Door: Marijn en Zwanita

Blijf op de hoogte en volg Marijn en Zwanita

21 December 2011 | Australië, Sydney

“Wat zullen we doen, aanbellen of toch maar niet?” Ongeveer twee maanden geleden sprak een vrouw ons 's ochtends vlak voor haar vertrek aan op de camping. Ze wilde toch wel weten of wij Nederlanders zouden zijn of niet. In een gesprekje daarop volgend bleek dat onze route langs hun huis zou gaan. Ze gaf ons haar adres en moesten maar kijken of we er iets mee zouden doen. Nu waren we na ons vertrek in de huurauto vanuit Melbourne aangekomen in dat dorpje. Het was al twee maanden geleden en we hadden elkaar maar zo'n 5 minuten gesproken, dus elkaar kennen doe je niet. Toch even met de tomtom gekeken hoever we er vandaan zaten en toen dat maar 400 meter bleek te zijn, besloten we toch om aan te bellen. Tiddy was thuis en schonk gelijk een kopje thee voor ons in. Fred kwam ook thuis en voordat we er erg in hadden was het al lunchtijd en aten we gezellig een boterhammetje mee. Fred en Tiddy zijn na de oorlog geëmigreerd vanuit Nederland naar Australië. Allebei waren ze toen nog kind. Tiddy komt uit Friesland, Fred uit Den Haag. Uiteraard vertel je tijdens zo'n gesprek ook waar je zelf woont en hoe bizar kan het dan zijn? Fred heeft in de oorlog als 7-jarig jongetje in Zwijndrecht gewoond. Een straatnaam kende hij niet meer, maar als je de straat uitloopt, heb je links een kerk en dan kom je bij het water. Dat kon maar 1 straat zijn: de Rotterdamse weg. Marijn heeft bijna zijn hele jeugd aan deze straat gewoond en al snel werd google earth geraadpleegd. Fred herkent de huizen, maar weet niet precies welke het geweest moet zijn. Na contact met Marijns vader vermoeden we nu dat het om het huis gaat waar Marijn zijn jeugd heeft doorgebracht. De familienaam komt overeen met de oude bewoners en ook het luik in de kamer, waaronder de schuilplek was komt overeen. Marijns vader zoekt nu uit of het echt zo bizar is dat wij aan de andere kant van de wereld een oude bewoner van het huis hebben ontmoet.

Na de route vanuit Melbourne trokken we verder naar het Wilsons Promontory National Park. Een prachtig park, maar helaas was een groot deel van het park afgesloten vanwege de overstromingen in maart. Bizar dat ze sinds maart nog niet de wandelpaden in orde hebben gemaakt, dachten wij eerst. Inmiddels zijn we erachter dat dat iets anders ligt. De overheid heeft 8 miljoen dollar aan het park gegeven om de schade te herstellen. Van dit geld hebben ze alleen de accomodaties in orde kunnen maken. Nu wachten ze tot er genoeg geld binnen gekomen is om ook de wandelpaden in orde te maken. Bovendien is het moeilijk om in Australië voldoende werknemers te krijgen voor dit soort werk, waardoor het allemaal veel langer duurt.

Langs de Oostkust maakten we nog een paar keer een stop aan een mooi strand. We namen de tijd om te relaxen om vervolgens naar onze eindbestemming in Australië te trekken: Sydney. Inmiddels zijn we hier afgelopen weekend aangekomen. Gelukkig hadden we al in juni de camping gereserveerd, want het is echt bizar hoe druk het hier is. De komende dagen rond kerst en vooral daarna met oud en nieuw wordt dit nog veel gekker.

De camping deed ons de eerste dagen geen goed. We kregen een plaats bestaande uit keien en stenen aangeboden, wat ons niet echt goed leek voor ons luchtbed in de tent. Dat ging hem dus niet worden, dus even flink zeuren voor een plaatsje op goed gras. Uiteindelijk was dat gelukt, maar de campkitchen is erg armoedig en slapen lukte ons de eerste dagen niet, doordat er 's avonds en 's nachts nog veel leven op de camping is. Op het moment dat iedereen dan wel zo'n beetje gaat slapen, worden de possums wakker om te kijken of je toevallig nog een stukje brood of een koekje in je tent hebt. Bovendien kruipen ze ook gewoon de containers is, wat voor genoeg geluidsoverlast zorgt. Van weinig slapen word je niet vrolijker, dus besloten we dat het zo niet langer kon. Tot nu toe waren slechte campings niet zo'n probleem, omdat we dan met ons busje of later met de huurauto gewoon verder konden rijden naar een betere camping. Helaas werd het nu een stuk lastiger. De huurauto hebben we ingeleverd en nu zijn we dus afhankelijk van het openbaar vervoer (wat overigens wel goed geregeld is in Sydney) maar door kerst en oud en nieuw zitten alle campings vol en zijn de meeste hotels onbetaalbaar geworden. Toch maar opzoek en besloten om toch nog een weekje naar een hotel te gaan, zodat ook wij in stijl kerst kunnen vieren dit jaar in plaats van op een slechte, armoedige camping. Wij hebben wel al betaald voor al deze nachten op de camping en geld terugkrijgen zit er natuurlijk niet in. Omdat veel mensen nog een plekje op de camping probeerden te bemachtigen is het gelukt onze plek te verkopen voor een week. Na ons weekje in het hotel verblijven we nog 3,5 nacht op de camping voordat we naar Nieuw-Zeeland vliegen.

Sydney heeft veel te bieden, waardoor we ons de komende 2 weken niet hoeven te vervelen. De kerstgekte is ook hier bizar. De kinderen geloven echt in de kerstman met zijn cadeautjes. Eigenlijk lijkt het heel erg op wat Sinterklaas bij ons is. In Nederland is kerst wel veel sfeervoller vinden wij. Je mist hier de lichtjes in het donker en iedereen leeft buiten, omdat het zomer is. Het nieuwe jaar zullen wij wat uurtjes eerder in luiden dan jullie in Nederland. Misschien zien jullie ons op tv onder the Harbour Bridge van Sydney :-)

Dit jaar versturen wij geen kerstkaarten, maar wensen jullie wel allemaal een hele gezellige kerst toe en natuurlijk al het beste voor 2012!

• 21 December 2011 - 08:05

Anita:

Beste Marijn en Zwanita
    Wat leuk steeds weer jullie reisverslag te lezen en wat een bijzonder verhaal van Fred en Tiddy. Geniet van jullie mooie reis en natuurlijk wensen wij jullie ook fijne en bijzondere kerstdagen in Sydney en alle goeds voor 2012.
    Groetjes van Jaap, Anita, Lisanne en Julian van Nielen.

• 21 December 2011 - 12:09

Rien
    Wij wensen jullie heel fijne feestdagen en een voorspoedig en gelukkig nieuwjaar! Groetjes vanuit Nieuwpoort

• 21 December 2011 - 14:42

Jolanda Mulder:

Jullie ook hele fijne feestdagen en al het goede voor 2012!
    Liefs, Dennis en Jolanda

• 21 December 2011 - 16:01

Mirjam Geers:

Wat is de wereld soms klein. Fantastisch om zoiets te beleven in het gewone! Als je een boek wilt schrijven verzin je zoiets niet. Carpe Diem.
    Ik wens jullie hele speciale feestdagen en een avontuurlijk 2012.
    groetjes, Mirjam

• 21 December 2011 - 16:49

Susan:

Via deze weg willen wij ook jullie hele gezellige feestdagen wensen en alle goeds voor het nieuwe jaar!

Liefs, Susan Sebastiaan en Bram.

• 22 December 2011 - 07:11

Henk ( Loopgroep ):

leuke dagen toegewenst vanuit nederland en nog veel reisplezier.

• 22 December 2011 - 17:52

Francien:

Wij wensen jullie fijne kerstdagen en een goed en gezond 2012, ook namens opa!

• 24 December 2011 - 13:28

Gudrun:

Merry Christmas und alles Gute für 2012,!
    All the best ik ben benieuwd wat jullie nog gaan doen.....

• 25 December 2011 - 09:04

Linda:

De kerstvakantie is begonnen en zo ook mijn verlof! Nu is het wachten begonnen... Wij wensen jullie een fijne kerst en een goed 2012 toe!
    Liefs Durk en Linda

• 25 December 2011 - 09:45

Ben En Meiden:

veel plezier en niet te veel vuurwerk afsteken hoor in zeeland hahaha

• 25 December 2011 - 18:46

Jan B:

Geniet van de feestdagen en een goede jaarwisseling toegewenst en nog veel reisplezier.

• 29 December 2011 - 16:19

Peter Messemaker:

Hoi zwanita en Marijn,

Erg leuk om jullie verhalen te lezen.ik wil jullie een goed en gelukkig 2012 wensen.

Groetjes Peter

• 31 December 2011 - 15:18

Dineke:

nou dat is vreemd jullie zitten al in 2012 en wij moeten nog wachten voordat het zover is. Het aller beste voor 2012 toegewenst liefs van ons allen