Daar zijn we weer! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marijn en Zwanita - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marijn en Zwanita - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer!

Blijf op de hoogte en volg Marijn en Zwanita

04 Juli 2013 | Vietnam, Hanoi

Na verschillende verzoeken, maken we na lange tijd maar weer eens een reisverslag. Dit keer zitten we (voor drie weekjes) in Vietnam.

"Wat zullen we nemen? Slangenkopvis of toch de gepekelde varkensoor?" Na een tour, waarbij de maaltijden inbegrepen waren, mochten we vandaag weer zelf onze maaltijd uitzoeken. Op aanraden van het hotel hebben we een typisch Vietnamees restaurant bezocht. De bovenstaande gerechten klonken ons niet zo fijn in de oren en dus toch (wel vietnamees) maar iets ' bekender' besteld. De vietnamese loempia's zijn we daarbij niet vergeten ;-)

Afgelopen maandag zijn we aangekomen in Vietnam. We moesten erg wennen aan Hanoi (de hoofdstad). Gigantisch druk, vooral met scooters en overal langs de weg zitten mensen hapjes te eten en te verkopen. Het stinkt in de stad naar vreemd eten en vooral naar uitlaatgassen. Omdat we niet teveel tijd in Hanoi willen besteden, gingen we (wel vermoeid van de reis) diezelfde avond al naar het waterpoppentheater. Een jaarlijkse overstroming in de 11e eeuw was inspiratiebron voor deze vorm van vermaak die alleen in Vietnam schijnt te bestaan. De poppenspelers staan in het water achter een scherm (vroeger in de rijstvelden) en de poppen bevestigd aan bamboestokken bewegen boven het water.

Een dag later was het geluid van de vele scooters verdwenen. Daarvoor in de plaats hadden we de donder en bliksem. We zaten op de boot in Ha Long Bay. Er bevinden zich meer dan 3000 kalkstenen eilandjes in deze baai. Die eilandjes bestaan voornamelijk uit hoge rotsen. De lichtflitsen geven een prachtig natuurverschijnsel achter de rotsen. Het kleurt paars en weerspiegelt in het water. Later op de avond was de onweer overgetrokken, zodat wij heerlijk hebben kunnen slapen op de boot.

De volgende ochtend kwamen we aan bij Monkey Island. Zoekend naar apen liepen wij daar in de felle zon. Al snel zagen we de apen spelen in de bomen. Erg grappig om te zien. We kregen lunch aan boord en voeren verder naar het dorpje Viet Hai. Hier kregen we een indruk van hoe de mensen op het eiland Cat Ba leven. We fietsten door het dorp, kregen lokaal te eten en sliepen in een hutje (midden in het natuur gebied).

Vanmorgen zijn we teruggebracht naar Hanoi en hebben we dus zojuist gegeten in dat bijzondere restaurant. Morgen begint onze tweede tour. We zullen dan bij lokale mensen thuis gaan slapen, nadat we fietsen en wandelen door de rijstvelden.

(foto's volgen later)

• 08 Juli 2013 - 10:43

Ben Boekholt Ausieland:

wat leuk veel pezier en lezen mee hier erg koud -2 graden hadden we van de week brrr