Spektakel - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marijn en Zwanita - WaarBenJij.nu Spektakel - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marijn en Zwanita - WaarBenJij.nu

Spektakel

Door: Marijn en Zwanita

Blijf op de hoogte en volg Marijn en Zwanita

03 Januari 2012 | Australië, Sydney

Om 16.30 uur zit het vol, denk je. Twee uurtjes later weet je dat het echt nog niet vol zat. Bizar, oud en nieuw vlakbij de Harbour Bridge in Sydney! De dagen voor oudjaarsdag was ons al meerdere malen duidelijk gemaakt dat we echt op tijd naar de stad moesten gaan. Een plekje met goed zicht kon je anders wel vergeten. Wat is dan op tijd? Sommige mensen zoeken 's ochtends voor 10 uur al een plekje. De meeste mensen trekken in de loop van de middag naar de stad. 's Ochtends leek ons wat overdreven. Bovendien leek het ons al erg lang om vanaf 's middags tot middennacht op 1 plek te zitten. Feit is wel dat je een goed plekje wil en het vuurwerk zeker niet wil missen, dus toch redelijk op tijd (15.30 uur) richting de stad. We besloten aan de Noordkant van Sydney te blijven, zodat overstappen van de trein niet nodig zou zijn. (misschien handiger voor na middennacht, dachten wij) Ongelooflijk hoeveel mensen zich 's middags al verzamelen bij de brug. We lopen een pad in, waarvan we weten dat we hier zowel de brug als het Opera House goed kunnen zien. Overal liggen/zitten mensen al kleedje aan kleedje tegen elkaar te wachten op het nieuwe jaar. Het pad wordt smaller en smaller en dan kunnen we niet verder, omdat het vol zit met mensen. We besluiten een stukje terug te lopen en daar het pad wat smaller te maken door er onze campingstoeltjes neer te zetten. Mensen kunnen nog net achter ons langs, maar dan hebben we wel een plekje met uitzicht op het Opera House, skyline en the Harbour Bridge, helemaal perfect dus! Het wachten begint en hoewel het heel wat uren zijn, gaat de tijd snel. We zitten heerlijk in de zon, picknicken en praten met wat met anderen. Daarnaast duurt een wandelingetje naar de wc al drie kwartier. (Toch waren er 50 toiletten en elk toilet kende een rij van minimaal 15 mensen)! Met twee keer plassen, ben je dus zo een tijd verder. Dan is het 21.00 uur. De voorstelling voor de kinderen begint. Er wordt mooi vuurwerk afgestoken, maar erg weinig vanaf de brug. We hadden even de indruk dat we op Scheveningen tijdens het vuurwerkfestival net zo kunnen genieten als de kindervuurwerkshow in Sydney. Gelukkig hebben we nog een kans om 12 uur. Het aftellen begint en dan wordt het wachten beloond. Wat een spektakel, enorm vuurwerk vanaf de brug, echt schitterend! Zo bijzonder om daar met 1,5 miljoen mensen (zeiden ze op tv) het nieuwe jaar in te gaan. Dit hadden we zeker niet willen missen! Ongelooflijk mooi!
Na middennacht gaat iedereen massaal richting de trein. Tegen elkaar aan, wachtend in enorme rijen, kom je langzaam dichter bij de trein. Het duurde even, voordat we terug waren in ons hotel, maar wat een fantastische avond hebben wij gehad in Sydney!

Een halve dag later, hoogzomer. De perfecte dag voor Bondi-beach. Bij aankomst blijkt dat we niet de enige zijn die dit hadden bedacht. Het lijkt wel of eenderde van de mensen van vannacht vandaag hier is gekomen om te genieten van het perfecte weer. Het mocht de pret zeker niet drukken. Bondi-beach, het beroemde strand van Sydney is geweldig! Zwanita kon niet genoeg krijgen van de metershoge golven, terwijl Marijn zijn ogen uitkeek op het strand ;-)

Voor deze geweldige start van het nieuwe jaar hebben we genoeg in Sydney kunnen doen. Het was bijzonder om kerst in korte broek mee te maken. We maakten op eerste kerstdag een wandeling door het Lane Cove Nationaal Park waar vele families zich hadden verzameld rondom hun picknickkleedje. Eten hadden ze genoeg. Op tweede kerstdag misten wij helaas de start van de zeilrace van Sydney naar Hobart. (We stonden aan de verkeerde kant van de stad, maar hebben ons laten vertellen dat het heel leuk was :-( ) We hebben ons toen laten verbazen over de koopgekte op deze tweede kerstdag die hier boxing day wordt genoemd. Alle winkels zijn open (sommige al om 5.00 uur 's ochtends en mensen (vooral Aziaten) staan in rijen te wachten tot ze winkels als Gucci, Prada, Chanel etc. in mogen. Op boxing day zijn er enorme kortingen waar dus enorm veel mensen op afkomen.

Toen, na vierenhalve maand kwamen we weer bekende mensen tegen, familie van Beuzekom. Nee, niet toevallig we wisten dat ze hier rond deze tijd zouden zijn en hadden dus afgesproken. Voor Zwanita voelde het toch wel weer vertrouwd om door Sven en Amy “juf Zwanita” genoemd te worden en verder komen we deze familie ook wel eens tegen tijdens hardloopwedstrijden. We maakten een tocht met de boot en vervolgens een mooie, flinke wandeling langs het water en strandjes van Sydney. Vervolgens trokken we de stad in naar Chinatown voor nog wat souvenirtjes en om gezellig met elkaar te eten. Voor ons was het erg leuk om onze ervaringen met bekenden te delen.

Nu zijn we aan het eind van vierenhalve maand reizen in Australië. Wat hebben we een fantastische tijd gehad in dit prachtige land! Gelukkig wacht Nieuw-Zeeland nog op ons. Op dit moment zijn we op het vliegveld en wachten we op onze vlucht. Nog een paar uurtjes en ruim zes weken nieuw avontuur kan beginnen!

• 02 Januari 2012 - 18:18

Francien:

Ik keek al met spanning uit naar jullie verslag van over het uitluiden van 2011.
    Wat een happening zèg, ervaringen die je nooit meer vergeet.
    Opa en ik wensen jullie natuurlijk een heel goed en gezond 2012....
    Groet uit Nederland.

• 02 Januari 2012 - 19:37

Annet:

We hebben zaterdag aan jullie gedacht. Hoe zou het daar zijn? Gek dat je zo een paar uur van he jaar 2011 hebt afgesnoept. Nou wordt 2012 voor jullie wel een extra lang jaar.
    Veel plezier in Nieuw-Zeeland.
    Ben benieuwd naar de verhalen van Amy ;-) Nu nog even vakantie, maar voor ons begint het werk volgende week weer.

• 02 Januari 2012 - 19:39

Rien En Adrie :

Vanuit een winderig en druilelig Nederland wensen wij jullie alle geluk, liefde en gezondheid in 2012! Wat een ervaring hebben jullie opgedaan. Hopelijk is Nieuw Zeeland net zo mooi en beleven jullie daar ook de nodige avonturen. Heel veel plezier en we lezen over een poosje wel hoe het daar is. Heel veel groetjes van ons allemaal!

• 03 Januari 2012 - 09:36

Steven & Corine:

Wow, wat een prachtig vuurwerk zeg op New Years' Eve in Sydney :D! Het is elke keer weer leuk om door jullie verslagen, foto's en dit keer zelfs video's mee te genieten van jullie avontuur. Een fijne tijd in Nieuw Zeeland and...

A Happy, Healthy and Lovely 2012 from Holland!

Steven & Corine

• 03 Januari 2012 - 09:36

Steven & Corine:

A Happy, Healthy and Lovely 2012 from Holland!

Steven & Corine

• 03 Januari 2012 - 22:51

Herbert En Jeanet:

Jullie ook een geweldig 2012 toegewenst!
    Zijn de laatste mails/foto's aangekomen?

Groet!
    Herbert

• 05 Januari 2012 - 21:55

Henk:

Aan boord op de Nijl zagen we 1 januari op Euro News ook al een verslag van het vuurwerk in Sydney. Dat was inderdaad op de film al heel bijzonder, laat staan als je er zelf bij bent zoals jullie. Dat moet echt een geweldige belevenis zijn geweest. Goeie reis naar Nieuw Zeeland en ik ben benieuwd of jullie Wendeline en Klara tegenkomen. Een groet van oma en mij

• 08 Januari 2012 - 01:34

Ben En Meiden:

gaaf he maar toch vind ik het leuker om zelf vuurwerk af te steken, maar dat leukt ook niet hiet in WA meschien weer eens als we naar NLD gaan...veel plezier en gezengende nieuwe jaar van Ilse ben Tamara Kirsten Emily.....we genieten veel van de tafel,bedankt