Murderers Bay - Reisverslag uit Pohara, Nieuw Zeeland van Marijn en Zwanita - WaarBenJij.nu Murderers Bay - Reisverslag uit Pohara, Nieuw Zeeland van Marijn en Zwanita - WaarBenJij.nu

Murderers Bay

Door: Marijn en Zwanita

Blijf op de hoogte en volg Marijn en Zwanita

20 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Pohara

In Nederland zouden we niet op het idee gekomen zijn. Toch, als het 5 maanden lang niet kan en je het dan tegenkomt, is de verleiding bijna niet te weerstaan: schepdrop! Vorige week kwamen we opeens bij de enige echte Dutchshop in Wellington. In sommige winkels kom je hier wel schepsnoep tegen, maar drop is Hollands en hadden wij dus al even niet gezien, laat staan geproefd. Naast drop verkochten ze in dit winkeltje ook kaas, klompen, stroopwafels, rookworst en zo nog vele Hollandse producten. Aangezien wij een paar uur later met de boot het Noordereiland zouden verlaten, konden we niet al te veel meenemen. We hadden weer eens veel te veel bagage in onze backpacktassen gepropt en een lading “Holland” kon er echt niet meer bij. Daarom liepen we even later met alleen een zak schepdrop en een potje echte calvé pindakaas het Ta Papa museum binnen. Ta Papa is het beroemdste museum van Nieuw-Zeeland. Het geeft veel informatie over het ontstaan en veranderen van het land. Nieuw-Zeeland blijft in beweging. Recente voorbeelden daarvan zijn natuurlijk de aardbevingen in Christchurch. In het museum konden we ervaren hoe een naschok van een aardbeving voelt. Inmiddels hebben we al verschillende vakantiegangers uit Christchurch gesproken die aangeven dat deze nagemaakte naschokken echt niets voorstellen. Het maakt indruk als je deze mensen hoort vertellen over de echte aardbevingen die hun huis (gedeeltelijk) hebben verwoest. Meestal zijn ze bang voor de volgende aardbevingen die waarschijnlijk nog zullen volgen.

Op het Zuidereiland verkenden we het Abel Tasman Nationaal park. Dit park ligt helemaal in het Noorden van het Zuidereiland tussen Murderers Bay en Tasman Bay. De plek waar Abel Tasman bijna 400 jaar geleden Nieuw-Zeeland ontdekte. Helaas maakte hij een foutje en stuurde bemanningsleden naar de kant om kennis te maken met de Maori's. De Maori's zagen de bemanningsleden als vijanden en stuurden een krijgerskano op ze af. Abel Tasman zag vanaf afstand hoe vier van zijn bemanningsleden door de Maori's werden vermoord, vandaar de naam Murderers Bay. Abels enthousiasme om het land verder te ontdekken daalde naar het nulpunt en dus maakte hij dat hij wegkwam. Jaren later vond de toerismebranche de naam Murderers Bay niet zo aantrekkelijk klinken en dus werd de naam van deze baai veranderd in Golden Bay (naar de goudvondsten uit de buurt).

Na vijf maanden zou je denken dat je het inmiddels wel weet: Nooit op pad gaan zonder water, camera, iets te eten en zonnebrand. Helaas maken wij nog steeds weleens deze fout. Na aankomst op de camping even kijken hoe het strand eruit ziet. Alles achtergelaten in de auto, gewoon even en dan weer terug. Dat eventjes wordt bij ons vaak een heel tijdje en zo kwamen wij bij een haventje uit. Een mooi plekje om te vissen en ook de plek waar vissersbootjes te water gaan. Toen gebeurde hetgeen waar Marijn al maanden stiekem op hoopt: een uitnodiging van een visser op zijn boot. We raakten aan de praat met Graham en mochten met zijn vissersboot mee de zee op. Hmm, zonder drinkwater, in de felle zon op zee? Ookal ben je onvoorbereid zo'n aanbod sla je niet af en een minuut of 10 later voeren we dus over de wateren van Golden Bay. Echt geduldig was Graham niet, waardoor we elke 5 minuten verder moesten varen voor een beter visplekje wat resulteerde in een middag varen en weinig vissen. Tijdens al dat varen, zagen we vele watervogels. Sommige vogels duiken als een raket naar beneden om vis uit het water omhoog te halen, een mooi gezicht. Ook zagen we nog vier dolfijnen. Volgens Graham de kleinste dolfijnensoort: de Maui-dolfijn. Zonder maaltijd, maar een ervaring rijker stapten we drie uur later weer aan wal.

Op dit moment verblijven we nog steeds aan de Golden Bay. We hebben mooi zomers weer en zo aan de zee vermaken we ons nog steeds prima!

• 20 Januari 2012 - 09:59

Mirjam Geers:

Het is echt groener in New Zeeland. Ik weet waar ik ook nog heen wil:-) Sparen dus.
    Carpe Diem

• 20 Januari 2012 - 12:28

Arie Den Hoed:

Ik geniet elke keer weer van jullie verhalen en foto's. Ik meen te veronderstellen dat Zwanita de teksten schrijft. Of heb ik het toch mis? Hoe dan ook: de verhalen lopen prima, uitstekend zelfs. Keurige opbouw, geen gezwam, meteen to the point en onderhoudend. Complimenten! Het leidt geen twijfel dat jullie enorm genieten. Ik zou daar nog maar even mee doorgaan. Zoek maar een baantje en blijf wat langer weg. Niet dat ik je niet meer wil zien. Integendeel. Echter de economische situatie is hier niet best (dat meent men ons voor te moeten houden). Voorspellingen van ontslaggolven, verlaging van de pensioenuitkeringen, ga zo maar door. Regelmatig duiken er berichten op van bezuinigingen in het onderwijs, ook gepaard gaande aan sombere vooruitzichten voor de werkgelegenheid in die branche. Al met al een goede reden om een retourtje Down Under te besparen. Maar ja, het einde van het half jaar nadert, dus over een week of wat staan jullie toch weer op de stoep, denk ik. Heb je al ingeschreven voor de Rotterdam Marathon? Ik wens jullie nog plezierige weken toe in de wereld met een verschoven dag- en nachtritme. En dan toch maar: TOT ZIENS. Met sportieve groet, zoals ik steevast meen te moeten zeggen, Arie

• 20 Januari 2012 - 16:36

Ton Loopgroep:

Ik wist wel dat jullie mij zouden gaan missen.
    Mijn pot is nog steeds goed gevuld hoor!

• 20 Januari 2012 - 22:12

Carine En Pascal:

De kruitvat kan niet tegen die hoeveelheid schepdrop op zeg! Grappig dat je daar dus echt zoiets in een dutch shop moet halen.
    Wat ziet het er weer super mooi uit die foto's.

Geniet er van!

Liefs

• 21 Januari 2012 - 10:08

Francien:

Inderdaad wat leuk die snoephoek! Wij gaan 27 jan. een week naar Oostenrijk, dus willen wij Zwanita alvast van harte feleiciteren met haar verjaardag begin feb. Beter vroeg dan nooit. Jullie maken fantastische verslagen vind ik. Volgens mij ga je daar ook een boek mee maken. Groetjes uit een winderig Nederland.