Stiekem twee keer - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Marijn en Zwanita - WaarBenJij.nu Stiekem twee keer - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Marijn en Zwanita - WaarBenJij.nu

Stiekem twee keer

Door: Marijn en Zwanita

Blijf op de hoogte en volg Marijn en Zwanita

09 November 2011 | Australië, Halls Gap

“Hoelaat is het al?” 22.00 uur zei Marijn, 22.30 uur zei de Canadees Matthew, waarmee we aan het kaarten waren. De verschillende staten in Australië kennen verschillende tijden. Matthew en Alexandra kwamen twee dagen eerder uit de staat Victoria en omdat tijd hier eigenlijk geen rol speelt, kan het voorkomen dat je er een paar dagen later pas achter komt dat je in een andere tijdzone leeft. Ook wij hebben al verschillende keren de klok moeten verzetten. Inmiddels (nu in Victoria) leven wij 10 uur verder in de tijd dan in Nederland.

“Willen jullie onze aardappelen hebben? Wij gaan vandaag de grens over.” Een vraag die vaker voorkomt tussen reizigers op de campings. Tussen de verschillende staten mag je meestal geen verse groenten en fruit meenemen. De meeste staten zeggen fruitvlieg-vrij te zijn en willen dit dan ook graag blijven. Ze zijn bang dat je van de ene naar de andere staat insecten meeneemt. We hebben nog geen controle gehad, maar de boetes schijnen niet mis te zijn. Helaas gingen wij die dag ook naar Victoria en hadden dus niets aan de aardappelen van deze Australische vrouw.

Voordat we Victoria inreden hebben we nog mooie dagen in Zuid-Australië gehad. Bij Victor Harbor heb je een heel klein eilandje, Granite island. 's Avonds komen hier de pinguins terug van een dag vissen. Je kan een tour boeken om de pinguins te bekijken. Wij dachten geen gids nodig te hebben en de pinguins ook wel zelf te kunnen vinden, dus 's avonds een wandeling naar het eiland. (het eiland zit met een brug vast aan het vaste land). Na een uurtje aan de waterkant te hebben gestaan, hadden we één zeehond en vele waterratten gespot, maar nog geen pinguins. We begonnen de moed al bijna op te geven toen er voorbijgangers kwamen. Marijn vroeg of ze de pinguins hadden gezien er vanuit gaande dat zij met de tour mee waren gegaan. De tour bleek echter een uur later dan wij dachten te beginnen en zou bijna van start gaan. De voorbijgangers hadden zich bedacht en gaven hun tickets aan ons. Kwam dat even goed uit! Wij snel naar het startpunt en met de gids mee. Helaas was het een stille avond en zagen we maar twee pinguins (en verschillende possums). Wel heel grappig om te zien hoe de pinguins naar hun holletje gaan. Twee pinguins is wat teleurstellend en eigenlijk wilden we er wel meer zien en die kans hadden we. Eigenlijk waren we de eerste keer te laat bij de tour, waardoor we wel onze tickets moesten laten zien, maar deze niet in hoefden te leveren. Geen datum erop, waardoor we de kans hadden om een avond later stiekem nog een keer met de tour mee te gaan. Een beetje spannend was het wel, want wat als we dezelfde tourleider hadden? Het was iemand anders, dus geen probleem. Deze tweede avond zagen we twee zeehonden, verschillende possums, vele waterratten en wel 9 pinguins! Met ook nog eens een leukere gids was het een geslaagde avond.

Na Victor Harbor reden we door naar Robe, een klein plaatsje langs de Zuidkust. Inmiddels zijn we een klein stukje naar het Noorden gereden om 'the Grampians' te bezoeken. Morgen zullen we hier de watervallen gaan bekijken. Na 'the Grampians' rijden we terug naar de kust.

• 09 November 2011 - 21:48

Annemiek:

10 uur verschil, raar idee hoor. Ik ga nu naar bed en jullie zijn net klaar met ontbijten.

• 10 November 2011 - 15:54

Martine:

Ha Zwanita en Marijn,
    Omdat een geboortekaartje naar Australië een beetje lastig is en ik opeens aan jullie moest denken:
    Wij hebben op 11-10-'11 een prachtige zoon gekregen: Jefta Johannes, zijn roepnaam is Jefta. Inmiddels is hij alweer 4 weekjes en weegt al 9 pond. We genieten met volle teugen. Hopelijk doen jullie dat daar ook, maar zo te zien wel!
    Groetjes, Martine en Johan

• 11 November 2011 - 04:23

Ben En Meiden:

leuke foto weer van WA is het nu 6 uur verschil vanwege dat in nederland te tijd verandert is wel iets makkelijker...vandaag lekker warm...veel plezier

• 15 November 2011 - 18:21

Linda:

Het lijkt wel of de foto's steeds mooier worden, de eeste is net een ansichtkaart!